Operera urinblåsa via urinröret, TUR-B

Transuretral resektion i urinblåsa, TUR-B, är en operation för slemhinneförändringar i urinblåsan. Operationen innebär att slemhinneförändringarna hyvlas bort genom att man för in ett långt och tunt instrument via urinröret. Under ingreppet är man sövd. Slemhinneförändringarna skickas sedan för mikroskopisk analys.

Inför operationen

Efter ditt läkarbesök kommer du genomgå en rad förberedelser som du blir kallad till via operationsplaneraren. I samband med detta får du också mer information om den kommande sjukhusvistelsen.

Efter operationen

Efter operationen kommer du få en kateter som tas bort innan hemgång.

Behandling

Efter läkarens ordination kan du efter ingreppet få behandling med Mitomycin i urinblåsan. Mitomycin är ett cellhämmande läkemedel (Cystostatika) som administreras in i urinblåsan via en urinkateter. Sjuksköterskan kommer ha på sig skyddskläder i samband med hantering av Mitomycin. Total behandlingstid är 1-2 timmar.

Uppföljning

Du kommer följas upp på urologmottagningen, antingen med ett läkarbesök eller med en telefonkontakt. Du får då tillsammans med läkaren gå igenom vävnadsprovsvaren av slemhinneförändringarna som togs bort under operationen.