Normala komplikationer efter TUR-B

Den första tiden efter ingreppet kan urinen vara blodblandad. Detta bör upphöra inom någon vecka. Efter ingreppet kan ett visst urinläckage förekomma. Häftiga trängningar uppstår i samband med att såret läker, vilket kan innebära att du får uppsöka toaletten ofta. Var uppmärksam på om urinen blir grumlig, luktar illa eller om du får feber eller sveda vid vattenkastning. Det kan vara tecken på urinvägsinfektion. Kontakta din vårdcentral för urinprov och eventuell behandling.

Efter operationen

• Det är viktigt att du dricker mycket, 2 – 3 liter per dygn, de första veckorna efter operationen om du inte har hjärtbesvär. En god urinproduktion spolar rent urinvägarna och minskar risken för urinstopp som kan orsakas av blod i urinen.
  • Den inre sårskorpan lossnar efter cirka 10 – 14 dagar. Då uppstår ibland en mindre efterblödning. Den är normal och upphör oftast av sig själv. Det är viktigt att du dricker extra rikligt och undviker fysisk ansträngning tills blödningen avtar. Försök dricka under dagen, fram till kl. 18, för att undvika täta toalettbesök på natten.

• För att minska risken för blödning bör du de närmaste veckorna undvika tunga lyft, cykling, promenad i kuperad terräng och annan större fysisk ansträngning. Undvik också bad de närmaste veckorna.

Uppföljning

Återbesök sker på urologmottagningen, Södertälje Sjukhus. Rutinmässigt brukar urinblåsan undersökas med ett optiskt instrument, så kallad cystoskopi, vid återbesöket. Om du får behandlingsrelaterade problem inom 2 veckor efter vårdtiden ska du kontakta urologmottagningen måndag-fredag. Om du får besvär under övrig tid och inte kan vänta till nästa vardag, ring vårdavdelningen.

• Urologmottagningen, telefon 08-123 251 00. Inringningstid måndag – torsdag kl. 7 - 15, fredag kl. 7 - 13.

• Avdelning 19, telefon 08-123 251 14.