Vårdpersonal i akutrum

AT – Allmäntjänstgöring

På Södertälje sjukhus tar vi in totalt 24 AT-läkare per år. Tjänsterna annonseras ut två gånger per år, en gång i februari och en gång i september, med fyra olika startdatum. Allmäntjänstgöringen hos oss är 18 månader.

Kirurgi, 3 månader

Placeringen innehåller kirurgi, ortopedi, och urologi. Huvudsakligen är du placerad på en vårdavdelningar, men även i viss utsträckning mottagning och operation. Under denna placering ligger även två veckor anestesi, och en vecka röntgen. Du kan komma att schemaläggas som avdelningsjour på helgerna, med jourkompledighet i anslutning till nästkommande helg.

Internmedicin, 3 månader

Placeringen fördelas mellan de olika medicinavdelningarna. Under medicinplaceringen kan du schemaläggas som avdelningsjour på helgdagar, med jourkompledighet annan vardag under anslutande vecka.

Akutsjukvård, 3 månader

Placeringen innebär arbete på akutmottagningen, där du i stor utsträckning fungerar som akutläkare och handlägger patienter i ett blandat flöde. Du kommer att schemaläggas dag, kväll vardagar, samt jourpass helger och vissa nätter. Det finns alltid legitimerad läkare/bakjour tillgänglig på huset, men inte alltid fysiskt på akuten.

Psykiatriplacering, 3 månader

Placeringen är uppdelad på både heldygnsvård och öppenvård. Beredskapsjour ingår i placeringen. En vecka på Beroendeakuten Stockholm (BAS) på S:t Görans sjukhus ingår.

Primärvårdsplacering, 6 månader

Placeringen förläggs av studierektor på någon av de elva vårdcentraler som finns i sjukvårdsområdet. En vecka kan användas till auskultation inom gynekologisk verksamhet, i mån av plats.

Introduktion

Introduktion erbjuds i början på respektive placering.

Handledning

En utsedd huvudhandledare följer AT-läkaren hela perioden. Ut över det utses för varje placering en personlig handledare som AT-läkaren kan vända sig till under respektive placering.

Teoretisk utbildning

Under varje placering ingår teoretisk utbildning förlagd till onsdagseftermiddagar. Utbildningen är gemensam för alla AT-läkare. Undervisningen gör uppehåll under sommaren samt jul- och skolledigheter.

Ledarskapsutbildning

Utbildning i personligt ledarskap och medarbetarskap ingår i AT.

AT-stämma

Deltagande i AT-stämman erbjuds en gång under AT-tjänstgöringen i mån av plats.

AT-APT

En gång per månad, i anslutning till utbildningseftermiddagar, hålls APT, där frågor som rör AT-verksamheten kan lyftas.

Lokaler

Ett AT-rum finns på sjukhuset, utrustat med bland annat datorer och köksutrustning.

Studierektorer

Donna-Petra Touma – akutsomatik