För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor
För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Synpunkter på vården

Vi vill ge bästa möjliga vård till alla och arbetar kontinuerligt med förbättringar. Om vi får veta vad du tycker, kan vi förbättra vår kvalitet och säkerhet i vården. Vi är därför tacksamma om du som har beröm, synpunkter och klagomål hör av dig.

Det är i första hand varje vårdgivares ansvar att bemöta och besvara synpunkter och klagomål som kan uppstå i samband med vård och behandling. E-tjänsten Lämna synpunkter och klagomål gör det enkelt för dig som patient att digitalt lämna synpunkter och få svar direkt i din inkorg på 1177.se.

Så här lämnar du synpunkter, klagomål och beröm på vården

Kontakta den enhet där du fick vård eller behandling, i första hand via 1177:

Du kan även kontakta berörd verksamhet via sjukhusets växel på telefon 08-123 240 00 och be att få bli kopplad till den avdelning/mottagning du vill tala med. Kontaktuppgifter till varje verksamhet går även att hitta på 1177.se.

Här kan du hitta kontaktuppgifter till den verksamhet du vill tala med(Extern länk)

Om du vill kontakta oss med vanlig post, skicka ett brev till:
Chefläkare, Södertälje sjukhus, 152 86 Södertälje.

Vill du vara anonym kan du göra en anmälan som enheten får, helt anonymt.

Här kan du göra en anonym anmälan(Extern länk)

Andra anmälningsinstanser

Vårdgivaren tar i första hand emot och besvarar klagomål från patienter och närstående.

Patientnämnden hjälper och stöder patienter och närstående att föra fram klagomål och synpunkter.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utreder händelser som inneburit att patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.

Här kan du läsa mer om vilka anmälningsinstanser som finns eller vad som gäller vid kommunal vård(Extern länk)

Föra någon annans talan

Om du vill anmäla något som rör en annan person och önskar få ta del av handlingar, föra dennes talan samt läsa och lämna synpunkter så behöver du en fullmakt från den personen som ärendet berör.

Här kan du hitta en blankett för att fylla i fullmakt:

Patientvägledningen

Vi vägleder dig i hur du kontaktar vården. Vi kan inte ge dig sjukvårdsrådgivning. Du kan vara anonym och vi har tystnadsplikt.

Du når oss på 08-123 247 00 helgfria tisdagar klockan 10:0012:00. Avvikande telefontider kan förekomma.

  • Senast granskad: 25 september 2024
För att kunna ge feedback behöver du tillåta kakor..