Synpunkter på vården
Vi vill ge bästa möjliga vård till alla och arbetar kontinuerligt med förbättringar. Om vi får veta vad du tycker, kan vi förbättra vår kvalitet och säkerhet i vården. Vi är därför tacksamma om du som har beröm, synpunkter och klagomål hör av dig.
Det är i första hand varje vårdgivares ansvar att bemöta och besvara synpunkter och klagomål som kan uppstå i samband med vård och behandling. E-tjänsten Lämna synpunkter och klagomål gör det enkelt för dig som patient att digitalt lämna synpunkter och få svar direkt i din inkorg på 1177.se.
Observera att du behöver en fullmakt för att kunna lämna synpunkter för någon annan.
Så här lämnar du synpunkter, klagomål och beröm på vården
Kontakta den enhet där du fick vård eller behandling, i första hand via 1177:
- Gå till Södertälje sjukhus sida på 1177.
- Logga in med bank-ID.
- Sök fram enheten.
- Under enhetens e-tjänster hittar du ”Lämna synpunkter och klagomål hos din vårdgivare”.
- Fyll i formuläret.
- Du får som regel svar i din inkorg på 1177.se inom fyra veckor.
Södertälje sjukhus sida på 1177 (1177.se)(Extern länk)
Om du vill kontakta oss med vanlig post, skicka ett brev till:
Patientvägledare
Södertälje sjukhus
152 86 Södertälje
Patientvägledning
På Södertälje sjukhus finns en Patientvägledare som kan ge information om vart du kan vända dig om du har synpunkter på vården.
Vill du komma i kontakt med Patientvägledare?
Telefonkontakt
- Ring 08-123 247 00.
- Tala in ett meddelande om vad ditt ärende gäller samt ditt telefonnummer så blir du uppringd inom tre arbetsdagar.
Brevkontakt
Du kan även skicka ett brev till följande adress:
Patientvägledare
Södertälje sjukhus
152 86 Södertälje
Gäller dina synpunkter vård du fått av en annan vårdgivare ska du höra av dig direkt till den vårdgivaren.
Andra anmälningsinstanser
Det är vårdgivaren som i första hand tar emot och besvarar klagomål från patienter och närstående.
Patientnämnden hjälper och stöder patienter och närstående att föra fram klagomål och synpunkter.
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utreder händelser som inneburit att patienten fått en bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit.
Föra någon annans talan
Om du vill anmäla något som rör en annan person och önskar få ta del av handlingar, föra dennes talan samt läsa och lämna synpunkter så behöver du en fullmakt från den personen som ärendet berör.
- Uppdaterad: 21 november 2025