Södertälje sjukhus Hus 19 fasadbild med logotyp och blå himmel

Södertälje sjukhus befinner sig i förstärkningsläge

Med anledning av pandemin är Södertälje sjukhus i ett ansträngt läge. Från och med den 18 mars kl. 11 befinner sig därför sjukhuset i förstärkningsläge.

Förstärkningsläget innebär att den särskilda sjukvårdsledningen genomför förstärkningsåtgärder, bland annat för att säkra tillgången på vårdplatser, vårdpersonal, material och skyddsutrustning.

- Vi har förstärkt intensivvårdskapaciteten och ökat antalet covid-IVA-platser. Läget är mycket allvarligt, säger vd Christophe Pedroletti.

För att rädda liv flyttas den vård som kan anstå fram till förmån för covid-19-patienter.