Södertälje sjukhus Hus 19 fasadbild med logotyp och blå himmel

Södertälje sjukhus åter i normalläge

Södertälje sjukhus återgick till normalläge den 11 juni klockan 13. Detta efter förhöjd beredskap sedan november månad förra året med anledning av covid-19.

Återgången till normalläge är möjlig då antalet insjuknade i covid-19 som är i behov av sjukhusvård har minskat. Sjukhuset har dock fortfarande behov av vårdplatser för covid-19-patienter.

-  Nu hoppas jag att vi kan få vara kvar i ett normalläge för att dels först och främst återhämta oss som är det absolut viktigaste just nu, dels efter sommaren starta det viktiga arbetet att återta den framskjutna vården, säger vd Christophe Pedroletti.

Under pandemin har Södertälje sjukhus varit i förhöjt beredskapsläge under totalt omkring 11 månader sedan starten i mars 2020.

Stabsläge: 10 -13 mars, 29 juni-20 juli samt 9-12 november 2020. 3 februari – 18 mars samt 26 maj – 11 juni 2021.
Förstärkningsläge: 13 mars - 29 juni 2020. 12 november 2020 – 3 februari 2021 samt 18 mars – 26 maj 2021.

Det förhöjda beredskapsläget har inneburit en mer centraliserad styrning av verksamheten jämfört med ett normalläge.

Från och med idag kommer sjukhuset inte längre att publicera veckovisa uppdateringar av antalet covidpatienter.