Södertälje sjukhus åter i normalläge

Södertälje sjukhus återgår till normalläge den 20 juli klockan 15.00. Detta efter drygt fyra månader med förhöjd beredskap med anledning av covid-19.

Återgången till normalläge är möjlig då antalet insjuknade i covid-19 som är i behov av sjukhusvård har minskat successivt.

Under coronapandemin har Södertälje sjukhus varit i förstärkningsläge 13 mars - 29 juni och i stabsläge 10 -13 mars samt 29 juni-20 juli. Det förhöjda beredskapsläget har inneburit en mer centraliserad styrning av verksamheten jämfört med ett normalläge.

- Påfrestningen på alla har varit historisk och extrem på många sätt. Jag vill tacka alla för rent hjältemodiga insatser under nästan hela våren och sommaren. Men vi har också lärt oss mycket om hur vi kan samarbeta bättre inom sjukhuset och optimera vårt arbete. Detta tar vi nu med oss in i framtiden när vi utvecklar vårt sjukhus, säger vd Christophe Pedroletti och understryker:

- Jag vill samtidigt passa på att framhålla hur väl vårt samarbete med kommunerna har fungerat, det har varit en förutsättning för att klara av den här pandemin.