Blått munskydd

Munskydd även för besökare

I Region Stockholm finns nu en rekommendation om att patienter och medföljande i öppenvård ska använda munskydd för att minska smittspridningen. Därför får nu alla patienter som passerar huvudkassan på Södertälje sjukhus munskydd där.

Utdelning av munskydd sker måndagar - torsdagar kl. 7 - 16 och fredagar kl. 7 - 15. Alla övriga tider eller om du missat eller blivit av med munskyddet på vägen, delas munskydden ut direkt på mottagningen, inklusive Röntgen. För de mottagningar som inte har en kassa eller reception delas munskydd ut direkt på plats av respektive mottagning.

Munskydd ersätter aldrig de allmänna rekommendationerna om att stanna hemma om du känner dig sjuk, att tvätta händerna ofta samt att hålla fysiskt avstånd till andra personer.

När du tar på dig munskydd

1. Tvätta händerna eller använd handdesinfektionsmedel, exempelvis handsprit.
  2. Kontrollera att munskyddet är helt och rent.
  3. Placera munskyddet rättvänt över näsa, mun och haka. Banden ska sitta runt öronen eller huvudet. Se till att munskyddet sluter tätt utan några glipor.
  4. Rör inte munskyddet när du har det på dig.

När du tar av dig munskydd

1. Tvätta händerna eller använd handdesinfektionsmedel, exempelvis handsprit.
  2. Ta tag i banden och lyft bort munskyddet utan att röra resten av munskyddet.
  3. Kasta engångsmunskyddet.
  4. Tvätta händerna eller använd handdesinfektionsmedel, exempelvis handsprit.