Avdelning 20

Målmedvetet arbete gav resultat

Avdelning 20 på Södertälje sjukhus är en geriatrisk vårdavdelning med 20 vårdplatser. Hit kommer patienter som ofta har flera samtidiga sjukdomar eller som behöver rehabiliteras efter sjukdom eller operation. Här har medarbetarna under året jobbat målmedvetet för att höja patienternas upplevelser av emotionellt stöd och helhetsintryck. Och arbetet har lett till mycket positiva resultat.

Den nationella patientenkäten 2018 visade på en del utmaningar vad gäller patienternas upplevelser, bland annat för den geriatriska slutenvården. Patientenkätens två dimensioner om helhetsintryck och emotionellt stöd fick låga siffror. För medarbetarna på Avdelning 20 var detta en ögonöppnare och en sporre till att förbättra sitt arbete ytterligare. Därför tittade arbetsgruppen på vad man kunde göra för att höja siffrorna.

- Vi ställde oss frågan vad vi kan göra för att förbättra för våra patienter, säger Anja, chefsjuksköterska på Avdelning 20. Och så satte vi som mål att 75 procent av våra patienter ska uppleva känslomässigt stöd från oss och en bra atmosfär på avdelningen senast i juni i år. Det målet nådde vi redan i april.

Hur gör vi för att uppnå målvärdet?

Medarbetarna har tillsammans med en av sjukhusets verksamhetsutvecklare arbetat med frågor som känslan av trygghet, känslomässigt stöd från vårdpersonalen, atmosfären på avdelningen och patientens delaktighet i beslut.

- Vi kom fram till att vi behöver mer tid för reflektion och eftertanke, och tillsatte en arbetsgrupp för hur vi skulle åstadkomma det. Nu har vi en färdig mall för hur vi ska reflektera i slutet av varje arbetspass, berättar Anja. Det låter enkelt men är inte alltid det i praktiken.

För att mäta sina mål genomförs minienkäter som patienterna fyller i och lämnar i samband med utskrivning. Under våren 2019 har alla resultat förbättrats stort. På frågan om emotionellt stöd – Hade du möjlighet att vid behov få känslomässigt stöd från vårdpersonalen? – förbättrades siffran från 50 procent i januari 2019 till hela 80 procent i april. Siffran på frågan ”Upplevde du att atmosfären på avdelningen var bra?” har gått från 63 till 77 procent.

- Det här är ett arbete som helt och hållet gjorts av våra medarbetare på avdelningen. Tillsammans har vi skapat en mall för hur vi ska jobba, få tid för reflektion och hur vi ska mäta resultaten. Och det har gått fantastiskt bra, avslutar Anja.

Bild, från vänster: Lima, Lamia, Chameram, Eyup, Jacqueline, Amanda, Åsa och Anja, på Avdelning 20.