Projektledare Emma i en av korridorerna i sjukhusets nya vårdbyggnad

Lugnet efter flytten till nya vårdbyggnaden

Några veckor har gått sedan sista avdelningen flyttade in i Södertälje sjukhus nya vårdbyggnad. Efter lång tids planering, koordinering, processarbete och säkerställande av arbetsrutiner genomfördes flyttarna på ett välplanerat och patientsäkert sätt.

Mellan den 1 oktober – 5 november flyttade totalt fem vårdavdelningar in i sjukhusets nya vårdbyggnad. De allra flesta medarbetare och patienter är mycket nöjda med både flytt och de nya lokalerna.

- Jag har bott på hotell som är sämre än det här, konstaterar en patient som är mycket nöjd med det nya rummet.

Och visst är det fint – han fick ett ljust, stort och fint rum med egen toalett och TV. Totalt i byggnaden finns 120 enkelrum fördelat på fem plan. Ljusa lokaler, fler arbetsstationer, rondrum, ett stort och praktiskt läkemedelsrum, personalrum och en trevlig reception möter dig när du kliver in genom entrén. I receptionen sitter samordnaren, något längre bort från arbetsrummen än tidigare, men med full koll på inkommande och avgående patienter.

Emma, projektledare och flyttkoordinator på sjukhusets programkontor, har arbetat med flytten i nära två år. Hon berättar att det är en stor fördel att avdelningarna nu samlats under samma tak.

- Många medarbetare upplever att det är skönt och praktiskt att avdelningarna nu finns ännu närmare varandra, om de till exempel behöver prata med någon eller låna mediciner och utrustning, berättar Emma.

Både patienter och personal upplever ett större lugn i de nya lokalerna. Det finns en del detaljer kvar som behöver slipas på – belysningen och ventilationen behöver justeras på vissa platser, en del fönster ska frostas och konsten komma på plats.

- Det är sånt man behöver känna efter hur man vill ha det innan vi kan genomföra, säger Emma. Vissa saker blir tydligare först när man bott in sig ett tag. Vi har många lärdomar med oss från flytten till nya behandlingsbyggnaden för ett par år sedan. Till exempel att man inte frostar något fönster innan man flyttat in, istället kompletterar man allt eftersom.

Den stora utmaningen med denna flytt var flytten av inneliggande patienter. Nästan alla avdelningar bemannade upp med extra team så att flytten skulle överlappa utan bekymmer, vilket den också gjorde. Dessutom har en del ny utrustning behövt injusteras eller inte kommit på plats än, till exempel de spoldesinfektorer som ska finnas i varje toalett. Under januari beräknas dessa vara levererade.

- Alla flyttar gick bra patientsäkerhetsmässigt, berättar Emma. Vi hade en akutvagn redo ifall det skulle behövas, men den behövde aldrig användas. Det var en fantastisk uppslutning kring flytten. Många hjälpte till och det var ett väldigt positivt samarbete och stort engagemang.

Vad som händer härnäst kan inte Emma säga något om just nu. I december fattas eventuellt ett genomförandebeslut på hur och om arbetet med att renovera sjukhusbyggnaderna ska fortsätta. Då är det huset med huvudentrén som står på tur. Projekteringen pågår sedan en tid tillbaka. Emma och hennes kollegor på Programkontoret arbetar nu med att förbereda för flytt och tömning.

- Efter ett så här stort projekt som vårdbyggnaden inneburit kommer så klart en viss tomhet. Men nu tar arbetet med nästa byggnad vid. Och så har vi ju en del saker att färdigställa innan vi är helt klara med vårdbyggnaden, avslutar Emma.

Bilden: Emma, projektledare och flyttkoordinator på sjukhusets programkontor, i en av korridorerna i nya vårdbyggnaden.