Vårdplaneringsteamet

Vårdplaneringsteam vinner pris

Region Stockholm delar varje år ut priset Gyllene Äpplet för att uppmärksamma utvecklande initiativ och inspirera till förbättringar. Vårdplaneringsteamet på Södertälje sjukhus vann i år andra pris för sitt utvecklande arbete.

Sedan september 2017 har Vårdplaneringsteamet på Södertälje sjukhus arbetat för att utveckla, ompröva och förändra sjukhusets arbetssätt med vårdplaneringar. Projektets mål var främst att uppgiftsväxla och förbättra arbetsmiljön för sjuksköterskor i sluten vård. Ett resultat av projektet är den goda samverkan som uppstått med kommuner och andra vårdenheter, vilket har lett till att sjukhuset kunnat ta tillvara på allas olika kompetenser bättre för att tillsammans med patienten hitta den bästa lösningen.

Projektet involverar och gynnar många parter, särskilt patienten, vilket prisdeltagarna är stolta över. Projektet på Södertälje sjukhus har avslutats och visat på så goda resultat att sjukhuset nu har permanentbelagt arbetssättet.

Juryns motivering lyder:
"Ett multidisciplinärt team som löser knutar för såväl patienter och anhöriga, som för medarbetare. Helhetssyn och patientfokus bidrar till bättre flöden och arbetsmiljö, men framför allt ökad trygghet för patienten och dennes anhöriga."

Från vänster i bild: Daniella Demirdag, Charlotte Larsson, Anita Karlsson och Emma Truuberg. Åsa Stålgren saknas.