Dagrum och korridor på vårdavdelning

Fortsatt besöksförbud på Södertälje sjukhus

På sjukhuset råder fortsatt besöksförbud för att minska risken för smitta och skydda både patienter och medarbetare från covid-19. Besöksförbudet gäller medföljande till patienter som ska besöka mottagningar, de som vill besöka inneliggande patienter och övriga externa besök, men med vissa undantag.

Undantag från besöksförbudet

• Undantag kan göras enligt särskild riktlinje som omfattar patienter i kritiskt tillstånd eller livets slutskede.
  • Närstående till patienter som besöker Diagnostiskt Centrum samt Minnesmottagningen.
  • När personer med funktionsnedsättning eller kognitiv svikt behöver stöd av medföljande.
  • Vid förlossning.
  • Anhöriga/närstående till barn.
  • Medföljande till fängelseinterner.
  • Andra undantag som beslutats av närmast ansvarig chef.

En förutsättning för undantag är att besökaren följer sjukhusets hygienregler och inte har symtom exempelvis som hosta, andningsbesvär eller feber.

Närstående som vill besöka sjukhuset uppmanas ta kontakt med vårdavdelningen eller mottagningen via sjukhusets växel, tel. 08-123 240 00.

För allmänna frågor om coronavirus – ring 113 13

Misstänker du smitta? Kontakta 1177 eller besök 1177.se