Glad medarbetare kontrollerar utrustning i patientrum

Avd. 10 inrättar vårdplatser med förstärkt vårdnivå

Den 15 september invigde och öppnade Avdelning 10 på Södertälje sjukhus två nya vårdplatser för medicinska patienter i behov av mer avancerad vård. De nya vårdplatserna kommer användas för patienter som kräver förhöjd observation och som har behov av extra provtagningar och kontroller.

Avdelning 10 är en internmedicinsk vårdavdelning med inriktning mot hjärt- och kärlsjukdomar. Till de nya vårdplatserna kommer till exempel patienter med elektrolytrubbningar, som kräver monitorering och täta kontroller tas emot. Eller patienter i behov av oplanerade el-konverteringar.

Bemanning, struktur och rutiner för de nya vårdplatserna har förberetts sedan innan sommaren och medarbetarna har fått kompletterande utbildning.

- Det är väldigt spännande att vi nu öppnar de här vårdplatserna, berättar Annika Lindberg, sjuksköterska och projektledare på Avdelning 10, som tillsammans med Christina Öhlen och Roland Söderholm planerat starten av vårdplatserna.

- Vi kommer ta emot patienter som kräver en högre vårdnivå än vanligt på Avdelning 10, men lägre vårdnivå än intermediärvård. Vi har egentligen redan dessa patienter på avdelningen men vi har inte haft bemanningen för dem riktigt. Nu är vi så taggade på att få starta.

Bilden: Annika Lindberg, sjuksköterska på Avdelning 10, förbereder ett patientrum på Avdelning 10 på Södertälje sjukhus.