Monika

Monika tar emot på röntgen

I augusti 2017 invigdes nya Södertälje sjukhus. Här finns bland annat röntgenmottagningen i helt nybyggda lokaler och med toppmodern utrustning. Monika arbetar som sjuksköterska och är modalitetsansvarig för MR-kamerorna. Hon arbetar med allt från att röntga patienter, utbilda sjuksköterskor som ska köra MR-kamerorna, utveckla och uppdatera kamerornas metodböcker.

Monika har arbetat som röntgensjuksköterska i över 35 år, på stora och små sjukhus, i Sverige och i Norge. För tre år sedan lämnade hon Örebro för att flytta till sin särbo i Nykvarn.

Varför sökte du jobb på Södertälje sjukhus?

- Jag ville ha nära till jobbet och så var jag nyfiken på att arbeta på ett mindre sjukhus. Jag kan erkänna att jag fick revidera lite fördomar om Södertälje, som ibland har ett lite tråkigt rykte. Men Södertälje är en härlig stad med många underbara människor och det ligger nära både natur och storstad. Många tror att Södertälje ligger längre bort än vad det gör, men det går ju faktiskt att ta sig hit från Stockholm på mindre än 30 minuter.

Vad gör just ditt jobb så roligt?

- Jag tycker om kombinationen av teknik och människor. Under mina 35 år som röntgensjuksköterska har jag varit med om en jättespännande utveckling - från framkallning av röntgenbilder i mörkrum till bildplattor till att som nu arbeta helt digitalt. Jag har ett väldigt roligt jobb.

Hur ser din arbetsdag ut?

- Den ena dagen är inte den andra lik, och det är en del av charmen med mitt jobb. Vi tar emot i genomsnitt 35 patienter per dag - allt från cancerpatienter till röntgen av knän, axlar och ländryggar. En undersökning tar mellan 15 minuter till 1,5 timme.

Vilka är fördelarna, tycker du, med att jobba på Södertälje sjukhus?

- Jag trivs väldigt bra här, med kollegorna och nu i de nybyggda fina lokalerna. Fördelarna med att jobba på ett mindre sjukhus är många. Men framför allt upplever jag att det är ett större engagemang bland medarbetare och bra samarbeten med andra mottagningar och avdelningar. Det blir en mer familjär känsla när man känner alla man möter i korridorerna.

Är det något som du skulle önska var bättre på Södertälje sjukhus?

- Ja, parkeringsfrågan. Idag kan det vara fullt på parkeringsplatsen om man kommer lite senare på dagen. Det är frustrerande. Jag hoppas den frågan kan lösas snart.

Var ser du dig själv om fem år?

- Jag trivs väldigt bra här, och det händer så mycket hela tiden. Jag tror att jag kommer jobba kvar här på Södertälje sjukhus tills det är dags för pension.