Omfattande ombyggnationer

Under september månad inleds den andra etappen av byggandet av Nya Södertälje sjukhus. Den stora ombyggnation som nu inleds kommer att innebära störningar för både patienter och medarbetare.

I september påbörjas arbetet med att bygga om nuvarande hus 02 till fem nya vårdavdelningar. Ett omfattande ombyggnationsarbete utförs, samtidigt som sjukhuset kommer att bedriva verksamhet som vanligt. Mottagningar, avdelningar och andra viktiga verksamheter har normal drift under tiden.

Patienter och medarbetare kommer att märka av arbetet genom buller, vibrationer, tillfälligt ändrade gångvägar och entréer, tillfälligt avstängda hissar, omlokaliseringar, markarbeten utanför sjukhuset. Steg för steg under en period av ett drygt år, kommer sjukhuset att färdigställas.

Sjukhuset kommer fortlöpande att kommunicera vad som sker avseende byggnationerna och vädjar om förståelse och tålamod kring den besvärliga men nödvändiga olägenheten.

Ny- och ombyggnationerna av sjukhuset, som pågår fram till 2018, innebär att Södertälje får ett av landets modernaste sjukhus med ökade möjligheter att ge invånarna vård idag och i framtiden. Ny- och ombyggnationerna ingår i den omfattande utveckling av Stockholms läns hälso- och sjukvård som pågår. Sjukhuset får när det är färdigt 120 nya enkelrum och möjlighet att ta emot 2 000 fler besök i slutenvården och 7 500 fler akuta besök. Sjukhuset får en central och utökad roll som kombinerat akut- och närsjukhus för invånarna i den sydvästra delen av länet.