sodertalje-sjukhus_akutbyggnad

Nu invigs Nya Södertälje sjukhus

På torsdag invigs en ny behandlingsbyggnad vid Södertälje sjukhus. Byggnaden är första delen i en omfattande upprustning som innebär att Södertälje får ett av landets modernaste sjukhus. Det innebär också att såväl sjukhuset som länet får ökade möjligheter att uppfylla invånarnas framtida vårdbehov.

Ny- och ombyggnationerna ingår i den omfattande utveckling av Stockholms läns hälso- och sjukvård som pågår. Nya Södertälje sjukhus får 120 nya enkelrum och en utrymmesmässig kapacitet för 2 000 nya vårdtillfällen (besök i slutenvården) och 7 500 fler akuta besök. Sjukhuset får en central och utökad roll som kombinerat akut- och närsjukhus för invånarna i den sydvästra delen av länet.

Bättre för patienter och medarbetare

När den 22 000 kvadratmeter nya behandlingsbyggnaden nu står klar påbörjas arbetet med att installera utrustning och inredning. I mitten av maj flyttar följande vårdverksamheter över från den äldre byggnaden, som då kommer att byggas om till en ny modern vårdbyggnad:

• operationsavdelning med 8 salar
  • utrymme för uppvakning med fördubblat utrymme och med direkt anslutning till operationssalarna
  • röntgenavdelning som placeras mellan akutmottagning och entré för att kunna ta emot akuta och elektiva patienter från olika håll
  • ny förlossningsavdelning integrerad med BB (familjerum) och öppenvårdsmottagningar före och efter förlossningen.
  • akutmottagning med kapacitet att ta emot ca 42 500 besök per år
  • mottagningscentrum
  • intensivvård med ökad kapacitet, 5 IVA-platser varav en isoleringssal samt 6 IMA-platser
  • sterilteknisk enhet i nära anslutning till operationssalarna för säker och effektiv hantering av sterilt material.

Utöver att förses med ny modern utrustning placeras också mottagningar och avdelningar på ett sätt som ökar förutsättningarna att införa nya arbetssätt. Det innebär bland annat att vårdpersonalen i ännu högre utsträckning har möjlighet att arbeta i team runt patienten.

Resurs för länets allt fler blivande föräldrar

En del som Nya Södertälje sjukhus bidrar till är att tillgodose behovet bland länets blivande föräldrar, vilka blir allt fler. BB Södertälje kommer att ha kapacitet för omkring 2 400 förlossningar per år, vilket är omkring 8 % av de ca 30 000 förlossningar som enligt aktuella siffror sker i Stockholms län. Dessutom kan BB Södertälje erbjuda stöd till gravida med särskilda behov t.ex. nyanlända och kvinnor med förlossningsrädsla.

I den nya vårdbyggnaden kommer samtliga eftervårdsrum att utformas som familjerum, där båda föräldrarna får stanna med sitt nyfödda barn under hela vårdtiden. BB Södertälje erbjuder också BB Hemma.