Vårdpersonal tittar till en sängliggande patient

Justerad inflyttning på Södertälje sjukhus

Nya Södertälje sjukhus har invigts och ska nu driftsättas. Satsningen ingår i den omfattande utveckling av Stockholms läns hälso- och sjukvård som pågår. Nya Södertälje sjukhus får 120 nya enkelrum och en utrymmesmässig kapacitet för 2 000 nya vårdtillfällen (besök i slutenvården) och 7 500 fler akuta besök.

Nu sker en justering i inflyttningsordningen där den mindre kritiska flytten läggs före sommaren och den mer kritiska efter sommaren. Före sommaren startas verksamheter med planerad vård, öppenvård, endoskopi, röntgen och administrationen för anestesin i de nya lokalerna, eventuellt också sterilcentralen. Efter sommaren startas operation, BB/förlossning, akutmottagning och IVA i de nya lokalerna. Möjligheten öppnades genom att byggstart av en byggnad skjuts fram (ombyggnation vid Byggnad 02 flyttas från v.26 till 32). Denna byggnad skulle först tomställas före sommaren men kan nu istället användas under sommaren.

Södertäljes sjukhus kommer att ha full vårdkapacitet med bibehållet utökat BB-/förlossningsuppdrag med denna justerade inflyttningsordning.

Södertälje sjukhus får ett av landets modernaste sjukhus. Södertälje sjukhus får en central och utökad roll som kombinerat akut- och närsjukhus för invånarna i den sydvästra delen av länet.  Det innebär också att såväl sjukhuset som länet får ökade möjligheter att uppfylla invånarnas framtida vårdbehov.