Prinsessan Sofia inviger Nya Södertälje sjukhus Foto Locum

Högtidlig invigning med Prinsessan Sofia

Under torsdagen den 9 mars invigdes Nya Södertälje sjukhus av Prinsessan Sofia. Den nya sjukhusbyggnadens ytterligare 22 000 kvadratmeter kommer att ge länet ökade möjligheter att uppfylla invånarnas framtida vårdbehov. De omfattande ny- och ombyggnationerna av sjukhuset innebär att Södertälje får ett av landets modernaste sjukhus.

Invigningsceremonin inleddes med musik av brassensemblen Cornea från Kulturskolan i Södertälje. Moderator Titti Schultz presenterade därefter samtliga talare i följande ordning: Irene Svenonius, finanslandstingsråd, Stockholms läns landsting; Paul Lindquist, fastighets- och investeringslandstingsråd SLL och styrelseordförande Locum; Anna Starbrink, hälso- och sjukvårdslandstingsråd SLL; Gunnar Hagman, VD Skanska Sverige samt Mikael Runsiö, VD Södertälje sjukhus.

VD Mikael Runsiö inledde sitt tal med en historisk tillbakablick av Södertälje sjukhus som på 1770-talet var Stockholms läns första sjukhus med åtta vårdplatser. Han talade om det nya sjukhusets betydelse för såväl patienter som för medarbetare:

”Det nya sjukhuset kommer att vara väl rustat för att möta de krav som de ökade patientvolymerna ställer på moderna lokaler i form av teknisk utrustning, kommunikation och logistik. Sjukhusets allomfattande vårduppdrag som även innehåller geriatrik, ASIH och i framtiden sannolikt en närakut möjliggör på ett fantastiskt sätt sömlösa övergångar mellan olika vårdformer till gagn för patienterna”.

Prinsessan Sofia inviger Nya Södertälje sjukhus 2 Foto Locum

Prinsessan Sofia avslutade ceremonin med sitt invigningstal då hon lyfte fram ”allt det fantastiska och positiva som händer i svensk sjukvård”:

”Anledningen till att vi är här i dag, invigningen av Nya Södertälje sjukhus, är också del av en positiv utveckling. Stockholmsregionen växer snabbt. Vi som bor här blir fler och vi blir äldre. Vi har också tillgång till mer information än förr, och till nya digitala verktyg. Den utvecklingen måste sjukvården kunna möta och där är den här storsatsningen en viktig pusselbit. Jag hoppas att de här moderna lokalerna ska ge alla er som arbetar här ännu bättre förutsättningar att utföra er viktiga uppgift – att ge trygg och tillgänglig akutsjukvård till en växande befolkning.”

Till ljudet av en fanfar klippte prinsessan invigningsbandet och förklarade sjukhuset invigt. Till sin hjälp vid bandklippningen hade hon tre medarbetare från sjukhuset.

Efter ceremonin fick Prinsessan Sofia samt inbjudna gäster en guidad visning av sjukhuset. De fick se den nya sjukhusbyggnaden inifrån: akutmottagningen, röntgen, operation, BB/förlossning samt delar av den konst som installerats. Medarbetare från sjukhuset fanns på plats för att berätta om sina verksamheter.

Prinsessan Sofia inviger Nya Södertälje sjukhus 3 Foto Locum