Use Google translate to translate the web page. Södertälje Sjukhus takes no responsibility for the translations. Read more about Google Translate.
* To translate this page you need to accept the cookie policy first

Fortsatt krisstöd fram till den 7 maj

Krisstödstelefonen har förlängts och kommer att hålla öppet fram till och med 7 maj, varje dag mellan 08.00 och 16.00. Om man behöver stöd ska man ringa växelnumret 08-517 700 00 och be att få komma till krisstödstelefonen. Övrig tid hänvisas till 1177 Vårdguiden som håller öppet dygnet runt.

Den 24 april avslutades stabsläget för Stockholms läns landsting, efter attentatet på Drottninggatan den 7 april. Arbetet med att ta hand om skadade och drabbade har pågått med full kraft sedan händelsen.

Stöd, vård och behandling för krisreaktioner

Krisreaktioner är individuella och kan för vissa komma lång tid efter själva händelsen. För en del är det fullt tillräckligt med ett akut krisstöd och uppföljning, medan andra kan ha behov av fortsatt stöd och behandling inom primärvården och inom den psykiatriska vården.

- Primärvården har ett mycket viktigt uppdrag att ta hand om personer som påverkats allvarligt av händelserna på Drottninggatan. Den samlade sjukvården i länet har resurser och kompetens för att ta emot människor i behov av fortsatt stöd, vård och behandling, säger Johan Bratt, chefläkare för Stockholms läns landsting.

Krisstödstelefonen förlängs till 7 maj

- Alla reagerar på olika sätt efter en sådan här händelse – de allra flesta reaktioner är helt normala och för många är det stöd som närstående och vänner kan ge fullt tillräckligt. Om reaktionerna däremot pågår under en längre tid eller blir till ett hinder i vardagen, då ska man söka hjälp – husläkarmottagningen eller den barn- och ungdomsmedicinska mottagningen är ett bra första steg. Krisstödstelefonen har öppet dagtid och 1177 Vårdguiden ger sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården dygnet runt, säger Charlotte Therup-Svedenlöf, chef för Regionalt kunskapscentrum Kris- och Katastrofpsykologi, Stockholms läns landsting.

Kort efter händelsen inrättade landstinget en krisstödstelefon som varit öppen dygnet runt och tagit emot samtal från människor som behövt stöd och hjälp med sina upplevelser och krisreaktioner efter händelserna på Drottninggatan. Krisstödstelefonen har förlängts och kommer att hålla öppet fram till och med 7 maj, varje dag mellan 08.00 och 16.00. Om man behöver stöd ska man ringa växelnumret 08-517 700 00 och be att få komma till krisstödstelefonen. Övrig tid hänvisas till 1177 Vårdguiden som håller öppet dygnet runt – sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden ger sjukvårdsrådgivning och vägledning i vården.

Stockholms läns landsting har tillsammans med Stockholms stad även haft ett gemensamt krisstödscentrum som hållit öppet mellan 12.00 och 21.00 varje dag till och med den 23 april.