Barnmorska på Södertälje sjukhus

”Jag jobbar inte som barnmorska. Jag är barnmorska”

Barnmorskan Maja von Hofsten berättar om hur hon kan hjälpa en födande kvinna att få en bra upplevelse, favoritögonblicket på jobbet och det unika med förlossningskliniken här på Södertälje sjukhus.

Maja von Hofsten visste att hon ville bli barnmorska redan som tioåring efter att ha varit med vid sina båda syskons födslar.

Är ditt jobb också ditt intresse?
– Ja, jag jobbar inte som barnmorska. Jag är barnmorska. Det är det roligaste jag vet. Jag tänker att vi barnmorskor, oavsett var vi jobbar, behöver hjälpa tjejer och kvinnor att tycka att den egna kroppen är bra. Jag kan hjälpa en kvinna att få en positiv upplevelse av sitt barns födsel och av det första mötet med sitt barn. Efteråt kan hon gå från förlossningen och tänka ”vad grym jag är som klarade det här, bring it on”, säger Maja.

Hur kan du hjälpa en kvinna att få en positiv upplevelse av födseln?
– Genom att se till att kvinnan känner sig sedd och att hon får stöd utefter vad hon vet eller tror sig behöva. Dagens barnmorskor har som måtto att kvinnor ska känna sig hörda och sedda. Man kan gå igenom ganska komplicerade förlossningar om man har någon bredvid sig som ser, hör och bekräftar en som födande.

Maja fortsätter:
– Som barnmorska är jag med den födande i en känslomässig bergochdalbana, där jag försöker vara en motvikt och pusha och peppa. Det är hela tiden en balansgång. Det kommer nästan alltid en punkt när den födande säger att hon inte vill mer. Då försöker jag att lugna och förklara att de allra flesta känner så här, säger Maja.

Maja berättar att intrycket av förlossningskliniken börjar redan när man ringer in till koordinatorn för att ställa frågor eller berätta att förlossningen har startat.

– Om jag är respektfull mot kvinnan i telefonen och möter henne i vad hon behöver så förstår hon redan då att vi vill henne väl. När hon sedan kommer in till förlossningen möter vi i upp i dörren och visar in till ett rum. Vi tar del av förlossningsbrevet och frågar kvinnan vad vi kan göra för henne just nu.

”Alla berättar om sina egna barns födslar”

Hur länge har du jobbat som barnmorska?
– Sedan 2011, så i 13 år nu.

Vad är den vanligaste kommentaren som du får när du berättar att du är barnmorska?
– Först säger de ”vad roligt!”. Sedan berättar alla om sina egna barns födslar.

Vad är det bästa med jobbet?
– Allt är roligt. Det är inte bara när bebisen föds, det är jättekul att träffa familjerna i alla skeden. Här på BB Södertälje roterar vi mellan förlossning, BB och återbesök, det är lärorikt.

– Många tänker att förlossningar går till på samma sätt, men det är alltid så olika. Jobbet är beroendeframkallande. Kompisar som jobbar med annat kanske inte känner att det de gör är viktigt på riktigt, men vi som jobbar på förlossningen vet att vi är viktiga. Det känns lite klyschigt att prata om det, men det är verkligen sant.

Har du något favoritögonblick?
– Ja, en dag i somras kom jag till jobbet med väskan på svaj och gick in genom förlossningsentrén. Där mötte jag ett par som frågade om jag var barnmorska. Fyra minuter senare föddes det en bebis i korridoren! Mamman var överrumplad men trygg. Det är ett fint minne, säger Maja.

”Kvinnor är mer involverade i sin vård nu och det är tack vare att fler kvinnor läser på och kräver en förändring”

Hur har förlossningsvården förändrats sedan du började jobba?
– Kvinnor är mycket mer involverade i sin vård nu än när jag började jobba, då fanns det inte samma utrymme för kvinnan att påverka sin egen vård. Det här är tack vare att fler kvinnor läser på mer och kräver förändring. Det tänker jag gör stor skillnad vilket är så bra.

– Det blir mer fokus på att få en bra upplevelse och vi barnmorskor tänker mer på att vi ska inhämta samtycke till allt som vi gör. Vi får också mer kunskap om bäckenbotten och suturering av bristningar och eftervård blir bättre och bättre, säger Maja.

”BB Södertälje är en mindre klinik. Här känner vi oss tillräckliga och vet att vi kan göra ett bra jobb”

Vad är unikt med förlossningen här på Södertälje sjukhus?
– Vi är en mindre klinik och vi har möjlighet att låta familjerna komma hit när de själva vill. Det finns en större flexibilitet att få hjälp hos oss. Vi känner oss tillräckliga och vet att vi kan göra ett bra jobb.

Maja fortsätter:

– Vi är många som åker rätt långt för att jobba i Södertälje. Jag åker förbi två storsjukhus på väg till jobbet, men tycker ändå det är värt att åka långt till en klinik där jag känner att jag kan göra ett bra jobb och slipper samvetsstress. Här får vi rätt förutsättningar för att göra jobbet bra, säger Maja.